Solat Jenazah Dalam Masjid
Pandangan Empat Mazhab
Di Malaysia, solat jenazah selalunya dilakukan di
masjid-masjid. Ada
kalanya pula solat jenazah dilakukan di rumah-rumah si mati atau waris-waris si
mati ataupun di surau dan sebagainya. Berkemungkinan ianya berlaku atas
sebab-sebab tertentu seperti rumah jauh daripada masjid atau surau. Ianya juga
boleh menimbulkan persoalan ramai yang kerap membawa kepada perselisihan
pendapat di kalangan masyarakat kita umumnya.
Dalam hal ini, sebagai pengikut daripada mazhab
Syafi'ah marilah kita kembali serta merujuk kepada hadis Rasulullah saw., dan
janganlah pula merasa asing pada pendapat-pendapat mazhab yang tiga lagi
sepertimana yang tersebut di bawah ini:
Hukum solat jenazah di dalam masjid
mengikut atas pandangan empat mazhab, Syafi'ah, Hanafiyah, Malikiah dan Hanabilah:
Syafi'ah
|
hukumnya Sunat (Mandub)
|
Hanafiyah
|
hukumnya Makruh
(sekalipun diletakkan
di luar masjid)
|
Malikiah
|
hukumnya Makruh
(sekalipun diletakkan di
luar masjid)
|
Hanabilah
|
hukumnya Harus (Mubah). Jika ditakuti
mengotorkan masjid maka hukumnya Haram.
|
Rujuk : Hadis No.919 Shahih Muslim - Bab Jenazah.
Dari 'Abbad bin Abdullah bin Zubair r.a., katanya: "Bahwasanya 'Aishah menyuruh membawa jenazah Sa'ad
bin Abi Waqqas ke masjid untuk disolatkannya di situ. Tetapi orang banyak
menginkari permintaannya itu. Lalu kata 'Aishah, "Alangkah cepatnya orang
lupa, bahawa Rasulullah saw. pernah menyembahyangkan Suhail bin Baidha' di
masjid."
Terdapat juga di Malaysia yang lazimnya bermahzab
Syafi'ah pada jenazah orang Islam yang tidak dapat di solatkan di dalam masjid
kerana di atas sebab-sebab tertentu, iaitu atas arahan pihak berkuasa seperti
'Hospital', di mana di kuatiri mengotori masjid dan ini di benarkan jenazah
tersebut di solatkan di luar masjid, sebagaimana yang disandarkan pada mazhab
Hanabilah.