Klik Foto Untuk Zoom
QURBAN
DAN ISU POPULAR BERKAITAN
HUKUM QURBAN
Hukum berkorban adalah sunat
muakkad (yang dituntut) bagi orang yang mempunyai lebihan dan kemudahan
harta. Demikian pendapat majoriti ulama
termasuklah sahabat besar seperti Abu Bakar as-Siddiq r.a, Umar al-Khattab
r.a, Ibn Mas'ud r.a dan lain-lain,
kecuali Imam Abu Hanifah berpendapat ianya WAJIB bagi mereka yang berkemampuan. (Al-Mughni,
Ibn Qudamah, 5/ 197)
Allah SWT berfirman : ertinya : "dan berdoalah
dan berkorban".
Allah SWT juga menyebut : Ertinya : "Sesiapa
yang membesarkan syiar Allah (berkorban) mala ia adalah dari tanda ketaqwaan
hati" (Al-Hajj : 32)
Sebuah hadis menyebut :
Ertinya : "Tiadalah
amalan anak Adam yang lebih disukai oleh Allah SWT pada hari kurban kecuali
berkorban ( dengan menyembelih binatang)" ( Riwayat
At-Tirmidzi, Abu Daud ; Gharib, namun terdapat rawi yang dipertikaikan )
HUKUM POTONG KUKU, RAMBUT BAGI ORANG YANG INGIN
BERQURBAN
Bagi menggandakan pahala korban, seseorang yang
sudah berniat awal untuk melakukannya digalakkan menahan diri dari memotong
rambut dan kuku. Ia berdasarkan hadith riwayat Muslim yang sohih, iaitu :-
Ertinya : Barangsiapa
yang ingin menyembelih ( berkurban ), dan telah masuk sepuluh awal Zulhijjah),
maka janganlah dia memotong apa-apa rambut atau kukunya SEHINGGALAH sampai korban dilaksanakan"
( Muslim, 3/39 )
Justeru, majoriti ulama dari mazhab Maliki, Syafie
dan sebahagian Hanbali menyatakan makruh hukumnya bagi melanggarnya.
Bagaimanapun ia tiadalah termasuk dalam kategori
haram kerana Aisyah r.a pernah meriwayatkan bahawa beliau pernah menempah
(menandakan dan membeli binatang) dan diniatkan untuk dilakukan Qurban, dan
Aisyah r.a menyebutkan, tiadalah Nabi SAW mengharamkan apa-apa (semasa menunggu
masa untuk menyembelih) sehinggalah sampai waktu sembelihan. Hadis tersebut
adalah sohih riwayat al-Bukhari dan Muslim.
Oleh itu, adalah dibenarkan untuk memotong kuku
jika ia boleh mengganggu kesempurnaan wudhu dan lain-lain kewajiban.
QURBAN DENGAN BAYAR SEDEQAH DUIT TANPA WAKIL
SEMBELIHAN
TIDAK DIBENARKAN juga berkorban hanya dengan
membayar harganya atau membeli daging lembu yang telah disembelih dari pasar
lalu disedeqahkan atas niat Qurban. Tatkala itu, ia dianggap sedeqah biasa
sahaja dan bukannya Qurban yang disyariatkan di hari raya Aidiladha.
Pahala Qurban adalah jauh lebih hebat dari
bersedeqah harganya sahaja. Ia adalah fatwa oleh majoriti ahli ilmu seperti
Imam Abu Hanifah, Malik, Syafie, Ahmad dan lain-lain. (Al-Majmu, 8/425 ;
Al-Mughni, 9/436)
Adalah diingatkan jua agar meniatkan Qurban itu
adalah kerana Allah SWT semata-mata, menuruti sunnah Nabi SAW dan Nabi Ibrahim
a.s dan bukannya untuk menyedeqahkan daging atau lain-lain niat.
Firman Allah :
Ertinya : Daging-daging
unta dan darahnya itu sekali-kali tidak dapat mencapai (keridaan) Allah, tetapi
ketakwaan dari kamulah yang dapat mencapainya. Demikianlah Allah telah
menundukkannya untuk kamu supaya kamu mengagungkan Allah terhadap hidayah-Nya
kepada kamu. Dan berilah kabar gembira kepada orang-orang yang berbuat baik.
(Al-Hajj : 37)
KONGSI LEMBU
Harus hukumnya menurut majoriti ulama untuk
berkongsi seekor lembu dengan dibahagikan kepada 7 bahagian atau seekor kambing
berdasarkan hadith Nabi yang diriwayatkan oleh Jabir r.a. (Al-Majmu, An-Nawawi,
8/313)
Adalah digalakkan juga untuk menyembelih sendiri
(jika berkemampuan) atau menghadiri majlis sembelihan.
Sebuah riwayat hadith pernah mencatatkan nasihat
Nabi SAW kepada Fatimah yang ingin berqurban :
Ertinya : "Hadirkanlah
dirimu di waktu sembelihan, diampunkan bagimu dari titisan darah sembelihanmu
yang pertama"
BINATANG TERBAIK UNTUK KURBAN
Yang terbaik adalah unta, diikuti oleh lembu,
kerbau, kemudian biri-biri, kambing dan jika tidak mampu bolehlah 1/7 dari
unta, lembu, kerbau.
Yang terbaik sudah tentulah yang paling banyak dagingnya
maka lebih ramai mendapat merasai dan manfaatnya.
QURBAN DI LUAR KAWASAN
Hukum asal, yang terbaik adalah sembelih dengan
tangan sendiri di dalam kawasan bagi manfaat orang sekeliling.
Namun, diHARUSKAN mewakilkan seseorang menyembelih
di luar kawasan kerana hukum daging Qurban boleh disimpan dan diagihkan kepada
sesiapa jua sama ada di dalam kawasan atau mereka yang di luar.
Pun begitu, ulama Mazhab Shafi’e TIDAK MEMBENARKAN
dipindah keluar kawasan jika di dalam masih terdapat yang memerlukan. Demikian
pendapat sebahagian ulama kontemporari (Ibn Uthaimin & Majlis Fatwa Kuwait)
kerana kehilangan maslahat sebenar dari udhiyyah. bayangkan apabila kita
mewakilkan seseorang lain melaksanakan qurban itu sudah menyebabkan kita
terluput dari melaksanakan sunnah sembelihan dengan tangan sendiri sebagaimana
Rasulullah TIDAK PERNAH mewakilkan sembelihan baginda kepada orang lain.
Malah sewaktu hari raya Qurban berlangsung, bagi
mereka yang mewakilkan kepada pihak lain, apakah yang dapat mereka rasakan dari
ibadah Qurban kecuali hanya seolah menyedeqahkan wang sahaja, sepatuttnya
Qurban MELEBIHI DARI hanya sekadar sedeqah wang dan makanan, ia adalah suatu
ibadah khas menghidupkan syiar dalam komuniti dan diri.
GABUNG QURBAN DAN AQIQAH
Mazhab Syafi’e, Maliki & Pandangan Ahmad : Tidak boleh kerana maksud keduanya berbeza. Qurban
objektifnya untuk diri dan menaikkan syiar Allah, manakala aqiqah adalah tanda
kesyukuran atas kurniaan anak. Imam Ibn Hajar Al-Haithami Al-Syafie :
Ertinya : Yang jelas
dari perkataan ulama mazhab, iaitu jika diniatkan seekor kambing untuk qurban
dan aqiqah sekaligus, TIADA DIPEROLEHI SALAH SATU ANTARA KEDUANYA, kerana
keduanya sunnah yang maqsudah atau khas pada tujuan tertentu.
Pun begitu, Mazhab Hanafi, Pandangan Ahmad, Alhasan
Basri, Ibn Sirin & Qatadah serta Majlis Fatwa Kuwait : Harus di gabung
semua dengan niat Qurban, atau sebahagian qurban dan sebahagian aqiqah.
Pandangan yang terpilih adalah tidak
menggabungkannya jika punyai kemampuan.
Klik Foto Untuk Zoom
PEMBAHAGIAN DAGING
Daging qurban yang telah siap dilapah bolehlah
dibahagikan SEPERTI BERIKUT :
§
1/3 (sepertiga) kepada tuan rumah yang berqurban,
§
1/3 (sepertiga) kepada faqir miskin termasuklah
jirannya dan saudara mara dan
§
1/3 (sepertiga) lagi bagi sesiapa yang memintanya.
Ia berdasarkan firman Allah SWT :
Ertinya : "Dan
makanlah ia, dan berikanlah ia kepada orang yang susah dan faqir." (Al-Haj
: 28) dan juga firman Allah :
Ertinya "Dan
makanlah ia, dan berikanlah kepada orang yang memintanya dan yang tidak
memintanya" (Al-Haj : 36)
Inilah yang dilakukan oleh Nabi SAW sebagaimana
riwayat Ibn Abbas r.a dan Ibn Umar r.a. Namun demikian HARUS (DIBENARKAN) untuk
tidak mengikut cara pembahagian ini SAMADA UNTUK MAKAN KESELURUHANNYA ATAU
KEBANYAKKANNYA. (Al-Mughni, Ibn Qudamah, 5/200)
UPAH KEPADA TUKANG SEMBELIH DAN LAPAH SERTA JUAL
DAGING QURBAN
Bagaimanapun DILARANG untuk memberikan
tukang-tukang lapah dan penyembelih upah atas usahanya (iaitu dengan ditetapkan
dari awal), bagaimanapun ia harus jika dia termasuk dari kalangan faqir miskin
atau diberikan secara sukarela orang ramai sebagai hadiah. Ini berdasarkan
sebuah hadis
Ertinya : Rasulullah
mengarahkan aku agar TIDAK memberi pelapah sesuatu apa (upah) pun. (
Riwayat Al-Bukhari)
Pun begitu, boleh diberikan daging qurban sebagaimana
orang lain.
TIDAK DIBENARKAN juga sepakat ulama untuk menjual
dagingnya.
Namun tidak sepakat berkenaan penjualan kulit,
bulunya dan tulang hasil Korban. Majoriti mazhab termasuk Syafie tidak
membenarkan. (Bidayatul Mujtahid, Ibn Rusd Al-Hafid, 1/321 ( cet Maktabah
al-Riyadh al-Hadithiyah) ; Rawdah At-Tolibin, An-Nawawi, 3/225)
DIBENARKAN untuk menyimpan daging-daging kurban
walaupun melebihi 3 (tiga) hari berdasarkan hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan
oleh Muslim.
MEMBERI DAGING KORBAN KEPADA ORANG KAFIR
Ulama berbeza pendapat dalam hal ini, sebahagian
mazhab mengatakannya HARAM, ada yang mengatakannya MAKRUH dan Mazhab Hanbali,
Hanafi mengatakannya sebagai HARUS kerana ia bukannya sedeqah wajib.
(Al-Mughni, Ibn Qudamah, 5/201)
Namun tiada khilaf, mendahulukan umat Islam adalah
lebih utama dalam hal ini.
BERQURBAN ATAU MEMBAYAR HUTANG
Bolehkah seorang yang dibebani hutang bank dan
rakan berkorban sekali setahun demi tawaran pahalanya?.
Untuk menentukan keutamaan samada menjelaskan
hutang atau melakukan ibadah kurban kita perlu melihat kepada jenis hutang,
tempoh janji bayaran semula dan kemampuan orang yang berhutang.
Jika ia adalah dari jenis hutang yang telah
terancang pembayarannya seperti hutang bank dan selepas ditolak semuanya masih
ada baki wang, tatkala itu individu tersebut sewajarnya melihat dan memikirkan
berkenaan hutang tidak rasmi dari individu lain atau rakan-rakan serta tempoh
yang dijanjikan.
Jika tempoh langsaian hutang masih jauh dan
diyakini pendapatan akan datangnya boleh menampung semunya tanggungjawab wajib
itu. Di ketika itu barulah ibadah kurban
menjadi utama untuk dilaksanakan.
Ia amat jelas kerana ibadah kurban hanya sunat
muakkad sahaja menurut majoriti mazhab mankala langsai hutang dalam tempohnya
adalah wajib.
Jika disebabkan oleh ingin berkorban sehingga
menyebabkan rakan pemberi hutang pula ‘TERKORBAN', hubungan persaudaraan
‘terkorban', atau hingga menyebabkan pihak bank mengenakan penalti kerana lewat
bayar, tidak wajar sama sekali untuk berkorban juga. Keutamaan tetap bagi
pelangsaian hutang berbanding berkorban. Demikian pandangan ringkas saya.
SEMBELIH QURBAN GUNA AYAM
Asal hukum mesti bahimatul al-an’am sebagaimana
disebut di dalam Al-Quran. Ayam tidak tergolong dalam kategori itu.
Bagi mereka yang tidak mampu, gugurkan kesunatan
Qurban dari mereka, namun jika mereka ingin sembelih ayam sebagai ganti, ia
hanya menjadi sedeqah biasa. Diriwayatkan Ibn Abbas pernah membeli daging
dengan harga satu dirham dan berkata nah, inilah qurban Ibn Abbas, iaitu secara
majaz.
QURBAN OLEH ORGANISASI & SYARIKAT?
Ramai yang bertanya dan ramai juga yang melakukan
amalan ini. Adakah sebuah syarikat boleh mengeluarkan bajet tertentu untuk
membeli dua puluh ekor lembu dan berkorban atas nama syarikat?
Jawabnya ringkas : "TIDAK
BOLEH"
Ibadah korban adalah ibadah yang dilakukan oleh
individu tertentu atau untuk individu tertentu. Ia bukan untuk organisasi yang
bukan manusia. Justeru, sebuah organisasi ingin melaksanakannya, ia MESTI
menghadiahkannya kepada mana-mana Pengarah atau kakitangannya. Ketika itu
korban barulah sah dan ia menjadi korban oleh individu yang ditentukan namanya
sahaja dan bukan atas nama syarikat.
Pihak syarikat terbabit boleh bergilir-gilir
menghadiahkan lembu tertentu dan bahagiannya DIHADIAHKAN kepada kakitangan
secara khusus UNTUK DILAKSANAKAN sembelihan atau korban, pahala korban akan
hanya diperolehi oleh individu dan pihak organisasi pula (iaitu pemilik
organisasi iaitu manusia) hanya mendapat pahala kerana ‘menghadiahkan' lembu
atau bahagiannya kepada kakitangan sahaja.
Jika pihak syarikat tidak mahu berbuat demikian,
bermakna ia mestilah meletakkan secara specific 20 ekor lembu itu, untuk para
lembaga pengarahnya secara khusus juga. Ia bukan atas nama syarikat tetapi
individu.
QURBAN BINATANG YANG DIKONGSI
a) Yang boleh dikongsi : Lembu, Unta, Kerbau
Dalilnya dari hadis :
Ertinya: Rasulullah
berkongsi sewaktu Hajinya bersama kaum Muslimin, seekor Lembu dibahagi tujuh
bahagian. (Riwayat Ahmad)
b) Yang tidak boleh dikongsi (Ijma’ ulama) : Kambing,
kibash dan sepertinya. Adapun kongsi pahala, terdapat khilaf dan sebahagian
mengHARUSkannya.
KONGSI PAHALA QURBAN
a) Ketua keluarga diHARUSkan menyembelih satu
bahagian lembu atau kerbau atau unta dan diniatkan pahalanya kepada
keluarganya. Ini sebagaimana yang dilakukan oleh Baginda Nabi saw.
b) Namun untuk kongsi pahala dengan seluruh
syarikat atau negara, ia tidak dilakukan oleh shabat nabi. Hanya Nabi sahaja
yang berqurban dan menyatakan "ini adalah untuk ummatku yang tidak
berqurban. Disebutkan di dalam sebuah hadis bahawa Nabi membaca doa ini semasa
ingin menyembelih
Nabi berkata : Dengan
Nama Allah dan ya Allah terimalah dari Muhammad dan keluarga Muhammad dan
ummatnya.