PENJELASAN OLEH : DR BASIT ABDULL RAHMAN
Monday, July 29, 2013
Thursday, July 25, 2013
Isteri disayang-sayang atau anak disayang?
Isteri disayang-sayang dan anak disayang ?
Seusai modul 1 seminar “Kekeluargaan Islam” sewaktu berhenti rehat, seorang
pernceramah bergelar Dr. disapa oleh seorang pesereta dan terjadilah perbualan
ringkas di bawah
;
Peserta :
Assalamualaikum Dr. ?
Dr. :
Wa’alaikumussalam Warahmatullah.
Peserta :
Maaf Dr. nama saya Yusop, sebenarnya ada satu soalan nak tanyakan Dr. tapi
tak berpeluang semasa sesi soal jawab tadi. Boleh saya tanya di sini?
Dr :
Silakan.
Peserta :
Mana satu yang betul Dr, isteri disayang-sayang atau anak yang di sayang?
Dr.
tersenyum tak menjawab sebaliknya melontarkan pula soalan kepada peserta yang
bertanya tu.
Dr : Anda
sayangkan isteri anda?
Peserta :
Sayang, Dr.
Dr : Anda
ada berapa isteri?
Peserta :
Setakat ni isteri saya satu saja, kenapa Dr tanya?
Dr. Tersenyum sahaja lalu menanyai pula soalan lain
kepada peserta itu.
Dr : Anda
punya anak berapa sekarang?
Peserta :
Alhamdulillah baru lapan orang setakat ini, Dr.
Dr : Anda
ada niat nak pasang isteri lagi satu ke dua ke ?
Peserta : Eh
ke situ pulak Dr ni. Saya rasa itulah saja isteri saya sampai ke mati, jika
ditakdirkan begitu. Tak ada niat nak pasang lagi kerana saya sangat sayangkan
isteri saya tu. Lagi pun itulah sahaja yang saya mampu.
Dr : Anda sendiri kata anda sayangkan isteri anda, hah
maka itulah ”Isteri Disayang” sahaja kerana anda sayangkan isteri anda yang
seorang itu. Mana mungkin isteri anda ”disayang-sayang” melainkan jika anda ada
dua atau tiga ataupun empat isteri. ”Isteri disayang” dan ”isteri-isteri disayang-sayang”
Peserta : Oh
maknanya jika ada ;
Isteri seorang "isteri
disayang” ,
"Isteri-isteri disayang-sayang” dan
"Anak-anak pula yang disayang-sayang”.
Dr :
Bijak pun awak.
Mereka senyum sambil ketawa mengakhiri perbualan.
Wednesday, July 24, 2013
BILAKAH NUZUL AL-QURAN?
TARIKH SEBENAR NUZUL
AL-QURAN ?
Al-Quran dinukilkan kepada kita secara mutawatir,
pasti dan qat’i serta ditulis mashaf yang hari ini lebih dikenali sebagai
mashaf ‘Uthmani. Adalah wajar bagi umat Islam mengkaji sejarah al-Quran dan
perkara yang berkaitan dengannya.
Umumnya Al-Quran diturunkan turun pada malam al-Qadr
dimana malam al-Qadr pula berada pada 10 malam-malam terakhir Ramadhan. Ini
berdasarkan Firman Allah SWT.:
1). Surah al-Baqarah, ayat 185
“Ramadan yang
padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekelian manusia, dan
menjadi keterangan yang menjelaskan petunjuk dan menjelaskan perbezaan antara
yang benar dan yang salah.”
2). Surah al-Dukhan ayat 3
“Sesungguhnya
Kami telah menurunkan Al-Quran itu pada malam yang berkat.”
3). Surah al-Qadr, ayat 1
“Sesungguhnya
Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar.”
Ibnu Abbas RA semasa menjelaskan maksud
firman Allah SWT melalui ayat-ayat di atas berdasarkan pertanyaan Atiyah bin
Aswad telah berkata ; " Al-Quran di turunkan
dalam bulan Ramadhan pada malam Lailatul-Qadar dan Lailatul-Qadar itu merupakan
malam yang berkat”.
‘Malam yang berkat’ yang dinyatakan Allah SWT
dalam surah al-Dukhan itu adalah malam yang penuh dengan kebaikan dan rahmat,
yang lebih besar keutamaannya dari amalan seribu bulan. Maka Allah SWT telah
memilih tarikh turun kalam-Nya buat pemimpin umat sejagat Nabi Muhammad SAW
yang penuh dengan kemuliaan itu untuk berlaku pada hari yang mulia iaitu malam
al-Qadr itu sendiri.
Ketiga-tiga ayat ini menunjukkan penurunan
berlaku pada bulan Ramadhan dan secara khususnya ia diturunkan pada malam
al-Qadar yang merupakan suatu anugerah Allah buat mereka yang menghidupkan
malam-malam pada bulan Ramadhan.
Di sini dibawakan tiga (3) pendapat mashyur berkaitan
tarikh penurunan al-Quran (Nuzulul Quran) kepada nabi SAW :
Pendapat
(1) = 17 Ramadhan
Iaitu pendapat daripada Ibnu
Ishak, Syeikh Al-khudhari, riwayat Al-Waqidi menerusi abu Ja'far Al-Baqir. Pendapat ini disandarkan kepada tarikh
berlakunya perang Badar pada hari Jumaat 17 Ramadhan, sebagaimana Firman Allah :
Ertinya: "Dan
ketahuilah, bahawa apa sahaja yang kamu dapati sebagai harta rampasan perang,
maka sesungguhnya satu perlimanya (dibahagikan) untuk (jalan) Allah, dan untuk
RasulNya, dan untuk kerabat (Rasulullah), dan anak-anak yatim, dan orang-orang
miskin, serta ibnus-sabil (orang musafir yang keputusan), jika kamu beriman
kepada Allah dan kepada apa yang telah diturunkan oleh Kami (Allah) kepada
hamba Kami (Muhammad) pada "Hari Al-Furqaan", iaitu hari bertemunya
dua angkatan tentera (Islam dan kafir, di medan perang Badar). Dan (ingatlah)
Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.”
Ayat tersebut tidak ada sangkut-pautnya dengan Nuzul
Al-Quran. Menurut riwayat dari Ibnu Abbas, ayat tersebut hanya penjelasan tentang hukum
pembahagian harta rampasan perang seperti yang terdapat pada awal ayat tersebut.
Ulasan : Menurut ulama ‘al-Jarh wa
al-Ta’dil’ Al-Alwaqidi Bin Waqid al-Aslami seorang perawi yang sangat lemah
(matruk) dan tidak diterima riwayatnya. Pendapat ini juga ditolak oleh Syeikh
al-Zarqani kerana ia bercanggah dengan pendapat yang masyhur lagi sahih.
Pendapat
(2) = 21 Ramadhan
Iaitu pendapat Syeikh
Safiy al-Rahman al-Mubarakfuri yang bersandarkan kepada hadith tentang
kelebihan berpuasa pada hari Isnin. Apabila ditanya tentang keistimewaan puasa
hari Isnin, baginda menjawab: “Pada hari itu aku
dilahirkan dan pada hari itulah juga al-Quran (Iqra’) mula diturunkan kepadaku”
(Sahih Muslim, Sunan Abu Dawud).
Berdasarkan kiraan takwim tentang tarikh, hari dan
umur Rasulullah SAW inilah, Ulama
sejarah Syeikh Safiy al-Rahman al-Mubarakfuri
dalam kitab sirahnya berkata: “Nabi dilantik
pada hari Isnin 21 Ramadhan bersamaan 13 Ogos 610 Masihi. Hari Isnin Ramadhan
pada tahun itu pula (pada perkiraan ahli falaq) jatuh pada 7, 14, 21 & 28.”
Nas lain juga menyebut malam al-Qadar hanya jatuh pada
malam ganjil. Oleh itu malam ke 21 adalah yang paling sesuai untuk dikatakan
sebagai tarikh Nuzul al-Quran kepada nabi SAW di Gua Hira’ (al-Rahiq
al-Makhtum, ms 70-71).
Ulasan : Pendapat ini merupakan cetusan
ijtihad Syeikh Safiy al-Rahman al-Mubarakfuri berdasarkan
penelitian beliau terhadap hadis Qatadah dan kiraan takwim dengan mengambil
kira malam Lailatul-Qadar yang ganjil. Umumnya hadis nabi menyebutkan
Lailatul-Qadar boleh berlaku pada malam ganjil mahupun genap pada 10 terakhir
Ramadhan.
Pendapat
(3) = 24 Ramadhan
Pendapat ini disandarkan kepada sabda nabi: “Diturunkan Suhuf Ibrahim pada malam pertama Ramadhan,
Taurat pada 6 Ramadhan, Injil pada 13 Ramadhan, Zabur pada 18 Ramadhan dan
al-Quran pada 24 Ramadhan (Musnad Ahmad).”
Syeikh Al-Bani menilai hadis ini Hassan
dan Syeikh Ahmad Shakir menilai sanad
hadis ini sahih.
Manakala Al-hafiz Ibn Hajar
berkata: “Pendapat ini bertepatan dengan firman
Allah dalam surah al-Baqarah ayat 185
dan surah al-Qadr ayat 1. “
Boleh jadi malam itu adalah malam al-Qadr untuk tahun
itu, ketika al-Quran diturunkan secara sekaligus dari langit ke 7 ke langit
dunia itu. Kemudiannya al-Quran diturunkan kepada nabi SAW bermula dengan Iqra’
juga pada malam ke 24 Ramadhan (Ibn Hajar al-Asqalani, Fath al-Bari Syarh Sahih
al-Bukhari).
At-Tabari juga ada menyebutkan satu riwayat dengan
sanadnya menerusi Sa'id bin Jubair daripada Ibnu
Abbas RA katanya : " Al-Quran diturunkan sekaligus daripada Lauh Mahfuz
pada malam 24 Ramadhan yang kemudian ia ditempatkanya di Bait Al-Izzah.”
Ulasan : Pendapat yang lebih kuat tentang turunnya Al-Quran ialah pada
malam Isnin, tanggal 24 Ramadhan bersamaan 13 Ogos 610 M. Ini
berdasarkan perkara-perkara berikut ;
1).
Hadis marfu’ sahih dan diperakui tokoh-tokoh hadis, sperti sedia maklum
permasalahan agama perlu dirujuk kepada nas Al-Quran dan Hadis.
2). Matan hadis dengan jelas
menyebutkan Al-Quran diturunkan pada 24 Ramadhan.
3). Maksud atau mafhum hadis
diterima pakai oleh ulama muktabar dari kalangan ahli hadis dan para
mufassirin. Rujuk kata-kata al-Hafiz Ibnu Hajar, Imam Qurtubi dan al-Hafiz Ibnu
Kathir.
Pencerahan Keadaan : Penentuan
tentang bilakah tarikh tentang nuzul Quran bukannya menjadi fokus utama umat
islam sebaliknya sejauh mana kesyukuran kita dan bagaimana sikap kita umat
Islam dengan Al-Quran sama ada dari segi pembelajaranya, pemahamanya, pemgamalanya dan yang penting pematuhannya.
Tanggungjawab kita terhadap hak-hak
Al-Quran terkandung dalam beberapa prinsip iaitu:
1) Tilawah. Bacaan bertajwid.
2) Tafsir. Faham isinya.
3) Tadabbur. Penghayatan.
4) Tatbiq. Perlaksanaan isinya.
5) Tahfiz. Hafaz sekadar termampu kerana
hafazan
membantu proses perlaksanaan.
Oleh itu sewajarnya, hari penurunan/penyempurnaan
Al-Quran adalah hari raya bagi umat Islam.
Seorang Yahudi berkata kepada Umar : "Kamu membaca satu ayat (al-Ma’idah ayat 3), sekiranya ayat sedemikian turun
kepada kami nescaya kami akan jadikannya hari raya."
Umar menjawab : "Ia turun
pada hari Arafah dan hari Jumaat (sememangnya ia hari raya) (Sahih
al-Bukhari)." - Firman Allah dalam surah Al-Ma’idah ayat 3 ;
Ertinya: "Pada
hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan
nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk
kamu."
Yahudi tersebut berkata demikian kerana Taurat juga
diberikan kepada nabi Musa secara sekali gus pada 10 Zulhijjah. Baginda AS
menerimanya selepas bermunajat selama 40 hari bermula 1 Zulkaedah
(al-A’raf ayat 142-145) (Tafsir al-Tabari).
Kategori :
Agama,
Pencerahan,
Ramadhan,
Rencana,
Sejarah Islam,
Umum
Thursday, July 18, 2013
Kesilapan Orang Yang Berpuasa Di Bulan Ramadhan
Kesilapan Muslim Di Bulan
Ramadhan
Tujuan atau matlamat berpuasa paling utama yang perlu dicapai oleh setiap Muslim di
bulan Ramadhan ini ada dua, Iaitu
(1)
Menjadi Orang Yang Bertaqwa - Allah SWT telah menjelaskannya di dalam ayat 183
dari surah al-Baqarah :
"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu
berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu
bertakwa, "
(2)
Keampunan Allah SWT - berdasarkan
daripada hadis sahih tentang Sayyidatina Aisyah r.a yang bertanya kepada nabi
doa yang perlu dibaca tatkala sedar sedang mendapat lailatul qadar. Maka doa
ringkas yang diajar oleh Nabi SAW adalah doa meminta keampunan Allah SWT.
‘Ya Allah, sesungguhnya engkau Maha Pengampun dan menyukai sifat pemaaf,
maka ampunilah aku‘”(HR. Tirmidzi, 3513, Ibnu Majah,
3119, At Tirmidzi berkata: “Hasan Shahih”)
Kesempurnaan
unduk meraih pahala di bulan ramadhan kerap kali tergugat kerana
kekurangan ilmu dan kekurang perihatinan umat Islam masa kini. Antara
Kesilapan / Kesalahan Di Bulan
Ramadhan
Beberapa
kesilapan atau kesalahan yang sering dilakukan umat islam di bulan Ramadhan
adalah :-
1) Makan dan minum dengan bebas setelah batal puasa dengan sengaja
(bukan
kerana uzur yang diterima Islam).
Perlu
diketahui bahawa sesiapa yang batal puasanya dengan sengaja tanpa uzur seperti
mengeluarkan mani secara sengaja, merokok, makan dan minum. Ia
dilarang untuk makan dan minum lagi atau melakukan apa jua perkara yang
membatalkan puasa yang lain sepanjang hari itu. (Fiqh as-Siyam, Al-Qaradawi,
hlm 112).
Ia dikira denda yang
pertama baginya selain kewajiban menggantikannya kemudiannya. Keadaan ini
disebut di dalam sebuah hadith, Ertinya :
"sesungguhnya sesiapa yang telah makan (batal puasa) hendaklah ia berpuasa
baki waktu harinya itu" (Riwayat al-Bukhari)
2) Makan sahur di waktu tengah malam kerana malas bangun di akhir malam.
Jelasnya, individu yang melakukan amalan ini terhalang dari mendapat keberkatan
dan kelebihan yang ditawarkan oleh Nabi SAW malah bercanggah dengan sunnah
baginda. "Sahur" itu sendiri dari sudut bahasanya adalah waktu
terakhir di hujung malam. Para Ulama pula menyebut waktunya adalah 1/6 terakhir
malam. (Awnul Ma'bud, 6/469). Imam Ibn Hajar menegaskan melewatkan sahur adalah
lebih mampu mencapai objektif yang diletakkan oleh Nabi SAW. (Fath al-Bari,
4/138)
3) Bersahur dengan hanya makan & minum sahaja tanpa ibadah lain.
Ini satu lagi kesilapan
umat Islam kini, waktu tersebut pada hakikatnya adalah antara waktu terbaik
untuk beristigfar dan menunaikan solat malam.
Firman Allah ketika memuji
orang mukmin ertinya : " dan ketika
waktu-waktu bersahur itu mereka meminta ampun dan beristighfar"
(Az-Zariyyat : 18)
Ertinya : "Ditanya kepada Nabi (oleh seorang sahabat) : Wahai
Rasulullah :" Waktu bilakah doa paling didengari (oleh Allah s.w.t) ;
jawab Nabi : Pada hujung malam (waktu sahur) dan selepas solat fardhu"
( Riwayat At-Tirmidzi, no 3494 , Tirmidzi & Al-Qaradhawi : Hadis Hasan ;
Lihat Al-Muntaqa , 1/477)
4) Tidak menunaikan solat ketika berpuasa.
Ia adalah satu kesilapan yang maha besar. Memang
benar, solat bukanlah syarat sah puasa. Tetapi ia adalah rukun Islam yang
menjadi tonggak kepada keislaman sesorang. Justeru, ‘ponteng' solat dengan
sengaja akan menyebabkan pahala puasa seseorang itu menjadi ‘kurus kering' pastinya.
5) Tidak mengutamakan solat Subuh berjemaah
sebagaimana Terawih.
Ini jelas suatu kelompongan yang ada dalam masyarakat
tatakala berpuasa. Ramai yang lupa dan tidak mengetahui kelebihan besar semua
solat fardhu berbanding solat sunat, teruatamnya solat subuh berjemaah yang
disebutkan oleh Nabi SAW bagi orang yang mendirikannya secara berjemaah, maka
beroleh pahala menghidupkan seluruh malam.
6) Menunaikan solat terawih di masjid dengan niat inginkan meriah.
Malanglah
mereka kerana setiap amalan di kira dengan niat, jika niat utama seseorang itu
( samada lelaki atau wanita) hadir ke masjid adalah untuk meriah dan bukannya
atas dasar keimanan dan mengharap ganjaran redha Allah sebagaimana yang
ditetapkan oleh Nabi SAW di dalam hadith riwayat al-Bukhari.
"Sesungguhnya sesuatu amalan itu dikira dengan niat".
(Riwayat al-Bukhari)
7) Bermalasan dan tidak produktif dalam kerja-kerja di siang hari dengan alasan berpuasa. Sedangkan, kerja yang kita lakukan di pejabat
dengan niat ibadat pastinya menambahkan lagi pahala. Justeru, umat Islam
sewajarnya memperaktifkan produktiviti mereka dan bukan mengurangkannya di
Ramadhan ini.
8) Memperbanyakkan tidur di siang hari dengan alasan ia adalah ibadat. Sedangkan Imam As-Sayuti menegaskan bahawa hadith yang menyebut
berkenaan tidur orang berpuasa itu ibadat adalah amat lemah. (al-Jami'
as-Soghir ; Faidhul Qadir, Al-Munawi, 6/291)
9) Menganggap waktu imsak sebagai ‘lampu merah' bagi sahur.
Ini
adalah kerana waktu imsak sebenarnya tidak lain hanyalah ‘lampu amaran oren'
yang di cadangkan oleh beberapa ulama demi mengingatkan bahawa waktu sahur
sudah hampir tamat. Ia bukanlah waktu tamat untuk makan sahur, tetapi waktu
amaran sahaja. Lalu, janganlah ada yang memberi alasan lewat bangun dan sudah
masuk imsak lalu tidak dapat berpuasa pada hari itu. Waktu yang disepakti ulama
merupakan waktu penamat sahur adalah sejurus masuk fajar sadiq (subuh).
(As-Siyam, Dr Md ‘Uqlah, hlm 278)
10) Wanita berterawih beramai-ramai di masjid tanpa menjaga aurat.
Ini
nyata apabila ramai antara wanita walaupun siap bertelekung ke masjid,
malangnya kaki dan aurat mereka kerap terdedah da didedahkan berjalan dan naik
tangga masjid di hadapan jemaah lelaki. Tatkala itu, fadhilat mereka solat di
rumah adalah lebih tinggi dari mendatangkan fitnah buat lelaki ketika di
masjid.
11) Memasuki Ramadhan dalam keadaan harta masih dipenuhi dengan harta
haram, samada terlibat dengan pinjaman rumah, kad kredit,
insuran, pelaburan dan kereta secara riba. Ini sudah tentu akan memberi kesan
yang amat nyata kepada kualiti ibadah di bulan Ramadhan, kerana status orang
terlibat dengan riba adalah sama dengan berperang dengan Allah dan RasulNya,
tanpa azam dan usaha untuk mengubahnya dengan segera di bulan 'tanpa Syaitan'
ini, bakal menyaksikan potensi besar untuk gagal terus untuk kembali ke pangkal
jalan di bulan lain.
Nabi
Muhammad menceritakan :-
Ertinya
: menyebut
tentang seorang pemuda yang bermusafir dalam perjalanan yang jauh, hal
rambutnya kusut masai, mukanya berdebu di mana dia mengangkat tangan ke langit
: Wahai Tuhanku...wahai Tuhanku... sedangkan makanannya haram, minumannya haram
dan pakaiannya haram..Dan dia dibesarkan dengan memakan makanan haram maka
bagaimana Kami mahu mengabulkan doanya. ( Riwayat Muslim, no 1015,
2/703 ; hadis sohih)
Justeru,
bagaimana Allah mahu memakbulkan doa orang yang berpuasa sedangkan keretanya
haram, rumahnya haram, kad kreditnya haram, insurannya haram, simpanan banknya
haram, pendapatannya haram?. Benar, kita perlu bersangka baik dengan Allah,
tetapi sangka baik tanpa meloloskan diri dari riba yang haram adalah penipuan
kata Imam Hasan Al-Basri.
12) Tidak memperbanyakkan doa tatkala berpuasa dan berbuka. Ini satu lagi jenis kerugian yang kerap dilakukan oleh umat Islam.
Nabi SAW telah menyebut :-
Ertinya
: "Tiga golongan yang tidak di tolak doa
mereka, pemimpin yang adil, individu berpuasa sehingga berbuka dan doa orang
yang di zalimi" ( Riwayat At-Tirmizi, 3595, Hasan menurut
Tirmizi. Ahmad Syakir : Sohih )
Selain
itu, doa menjadi bertambah maqbul tatkala ingin berbuka berdasarkan hadith.
Ertinya
: "Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu
ketika berbuka (atau hampir berbuka) doa yang tidak akan ditolak"
( Riwayat Ibn Majah, no 1753, Al-Busairi : Sanadnya
Artikel Asal :
Oleh
Dr. Zaharuddin Abd Rahman
Friday, July 12, 2013
HADIS LEMAH DAN PALSU BERKAITAN RAMADHAN
12 HADIS LEMAH DAN PALSU
BERKAITAN RAMADHAN
Islam adalah agama yang ilmiah yang ada
hujjahnya. Setiap amalan, keyakinan, atau ajaran yang disandarkan kepada Islam hendaklah
memiliki sumber dari Al Qur’an dan Hadis Nabi SAW yang sahih. Islam
tidak memberi ruang kepada orang-orang yang berniat buruk untuk menyerapkan
pemikiran-pemikiran atau ajaran lain ke dalam ajaran Islam.
Peri pentingnya hal
ini, tidak hairan jika Abdullah bin Mubarak rahimahullah mengatakan perkataan yang terkenal:
الإسناد من الدين، ولولا الإسناد؛ لقال من شاء ما شاء
“Sanad adalah bagian dari agama. Jika tidak ada sanad, maka orang akan berkata semahunya.” (Lihat dalam Muqaddimah Shahih Muslim, Juz I, halaman 12)
Dengan
adanya sanad, suatu perkataan tentang ajaran Islam dapat disemak asal-usulnya.
Sangat penting
bagi umat muslim untuk megambil hadis-hadis yang shahih dari yang dhaif, agar
diketahui amalan mana yang hendak diamalkannya seperti yang diajarkan oleh
Rasulullah SAW serta amalan
mana yang perlu ditinggalkan jika tidak pernah diajarkan oleh baginda.
Berkaitan
dengan bulan Ramadhan yang penuh berkah ini, di sajikan beberapa hadis lemah
dan palsu mengenai puasa yang banyak tersebar di masyarakat. Untuk memudahkan
pembaca, burtiran kelemahan Hadis tidak dijelaskan, tetapi hanya akan
menyebutkan kesimpulan daripada para pakar hadis yang mengkajinya.
Hadis
1
صوموا تصحوا
“Berpuasalah,
kalian akan sehat.”
Hadis ini diriwayatkan oleh Abu Nu’aim di Ath Thibbun Nabawi
sebagaimana dikatakan oleh Al Hafidz Al Iraqi di Takhrijul Ihya (3/108), oleh Ath Thabrani di Al Ausath (2/225), oleh Ibnu ‘Adi dalam Al Kamil Fid Dhu’afa (3/227).
Status hadis
ini dhaif (lemah), sebagaimana dikatakan oleh
Al Hafidz Al Iraqi di Takhrijul Ihya (3/108), juga Al Albani di Silsilah
Adh Dha’ifah (253).
Bahkan Ash Shaghani agak berlebihan mengatakan Hadis ini maudhu (palsu) dalam Maudhu’at
Ash Shaghani (51).
Keterangan: jika memang terdapat penelitian ilmiah dari para
ahli perubatan bahwa puasa itu dapat menyehatkan tubuh, makna dari hadis dhaif
ini benar, namun tetap tidak boleh dianggap sebagai sabda Nabi SAW.
Hadis
2
نَوْمُ الصَّائِمِ عِبَادَةٌ ، وَصُمْتُهُ تَسْبِيْحٌ
، وَدُعَاؤُهُ مُسْتَجَابٌ ، وَعَمَلُهُ مُضَاعَفٌ
“Tidurnya
orang yang berpuasa adalah ibadah, diamnya adalah tasbih, do’anya dikabulkan,
dan amalannya pun akan dilipatgandakan pahalanya.”
Hadis ini diriwayatkan oleh Al Baihaqi di Syu’abul Iman (3/1437).
Status hadis
ini dhaif, sebagaimana dikatakan Al Hafidz Al
Iraqi dalam Takhrijul Ihya (1/310). Al Albani juga mendhaifkan
Hadis ini dalam Silsilah Adh Dha’ifah (4696).
Terdapat riwayat
yang lain :
الصائم في عبادة و إن كان راقدا على فراشه
“Orang
yang berpuasa itu senantiasa dalam ibadah meskipun sedang tidur di atas
ranjangnya.”
Hadis ini
diriwayatkan oleh Tammam (18/172). Hadis ini juga dhaif, sebagaimana dikatakan
oleh Al Albani di Silsilah Adh Dhaifah (653).
Tidur semasa
berpuasa adalah mubah (harus) dan bukan amalan ibadah. Seperti perkara mubah
yang lain, tidur boleh menjadi ibadah jika diniatkan seperti yang disarankan ahli
ibadah. Misalnya, seseorang tidur karena bimbang tergoda untuk berbuka sebelum
waktunya, atau tidur untuk merehatkan badan agar berupaya untuk beribadah.
Sebaliknya, tidak
semua tidur orang berpuasa itu dikira ibadah. Contohnya tidur kerana malas atau kekenyangan
setelah sahur, dsb.
Manakala tidur yang tidak
menjadi ibadah, sebaliknya dianggap sebagai tidur yang tercela. Maka, hendaknya
seseorang menjadikan bulan ramadhan sebagai kesempatan baik untuk memperbanyak amal
kebaikan, bukan bermalas-malasan.
Hadis 3
يا أيها الناس قد أظلكم شهر عظيم ، شهر فيه ليلة خير
من ألف شهر ، جعل الله صيامه فريضة ، و قيام ليله تطوعا ، و من تقرب فيه بخصلة من
الخير كان كمن أدى فريضة فيما سواه ، و من أدى فريضة كان كمن أدى سبعين فريضة فيما
سواه ، و هو شهر الصبر و الصبر ثوابه الجنة ، و شهر المواساة ، و شهر يزاد فيه رزق
المؤمن ، و من فطر فيه صائما كان مغفرة لذنوبه ، و عتق رقبته من النار ، و كان له
مثل أجره من غير أن ينتقص من أجره شيء قالوا : يا رسول الله ليس كلنا يجد ما يفطر
الصائم ، قال : يعطي الله هذا الثواب من فطر صائما على مذقة لبن ، أو تمرة ، أو شربة
من ماء ، و من أشبع صائما سقاه الله من الحوض شربة لايظمأ حتى يدخل الجنة ، و هو
شهر أوله رحمة و وسطه مغفرة و آخره عتق من النار ،
“Wahai
manusia, bulan yang agung telah mendatangi kalian. Di dalamnya terdapat satu
malam yang lebih baik dari 1. 000 bulan. Allah menjadikan puasa pada siang
harinya sebagai sebuah kewajiban, dan menghidupkan malamnya sebagai ibadah
tathawwu’ (sunnah). Barangsiapa pada bulan itu mendekatkan diri (kepada Allah)
dengan satu kebaikan, ia seolah-olah mengerjakan satu ibadah wajib pada
bulan yang lain. Barangsiapa mengerjakan satu perbuatan wajib, ia seolah-olah
mengerjakan 70 kebaikan di bulan yang lain. Ramadhan adalah bulan kesabaran,
sedangkan kesabaran itu balasannya adalah surga. Ia (juga) bulan
tolong-menolong. Di dalamnya rezki seorang mukmin ditambah. Barangsiapa pada
bulan Ramadhan memberikan hidangan berbuka kepada seorang yang berpuasa,
dosa-dosanya akan diampuni, diselamatkan dari api neraka dan memperoleh pahala
seperti orang yang berpuasa itu, tanpa mengurangi pahala orang yang berpuasa
tadi sedikitpun” Kemudian para sahabat berkata, “Wahai Rasulullah, tidak semua
dari kita memiliki makanan untuk diberikan kepada orang yang berpuasa.”
Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam berkata, “Allah memberikan pahala
tersebut kepada orang yang memberikan hidangan berbuka berupa sebutir kurma,
atau satu teguk air atau sedikit susu. Ramadhan adalah bulan yang permulaannya
rahmat, pertengahannya maghfirah (ampunan) dan akhirnya pembebasan dari api
neraka.”
Hadis ini
diriwayatkan oleh Ibnu Khuzaimah (1887), oleh Al Mahamili dalam Amaliyyah (293), Ibnu ‘Adi dalam Al Kamil Fid Dhu’afa (6/512), Al Mundziri dalam Targhib Wat Tarhib (2/115)
Status hadis ini
didhaifkan oleh para pakar Hadis seperti Al Mundziri
dalam At Targhib Wat Tarhib (2/115), juga didhaifkan oleh Syaikh
Ali Hasan Al Halabi di Sifatu Shaumin Nabiy (110), bahkan dikatakan oleh Abu Hatim
Ar Razi dalam Al ‘Ilal (2/50) juga Al Albani dalam Silsilah
Adh Dhaifah (871)
bahwa Hadis ini Munkar.
Yang benar, setiap
masa di bulan Ramadhan terdapat di dalamnya rahmat, seluruhnya terdapat ampunan
Allah dan seluruhnya terdapat kesempatan bagi seorang mukmin untuk terbebas
dari api neraka, tidak hanya sepertiganya. Salah satu dalil yang menunjukkan
hal ini adalah:
من صام رمضان إيمانا واحتسابا ، غفر له ما تقدم من
ذنبه
“Orang
yang puasa Ramadhan karena iman dan mengharap pahala, akan diampuni dosa-dosanya yang
telah lalu.” (HR. Bukhari no.38, Muslim,
no.760)
Hadis di atas,
menyebutkan bahwa ampunan Allah tidak dibatasi hanya pada pertengahan Ramadhan
saja. Lebih jelas lagi pada Hadis yang diriwayatkan
oleh At Tirmidzi, Rasulullah bersabda:
إِذَا كَانَ أَوَّلُ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ
صُفِّدَتِ الشَّيَاطِينُ، وَمَرَدَةُ الجِنِّ، وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ النَّارِ،
فَلَمْ يُفْتَحْ مِنْهَا بَابٌ، وَفُتِّحَتْ أَبْوَابُ الجَنَّةِ، فَلَمْ يُغْلَقْ
مِنْهَا بَابٌ، وَيُنَادِي مُنَادٍ: يَا بَاغِيَ الخَيْرِ أَقْبِلْ، وَيَا بَاغِيَ
الشَّرِّ أَقْصِرْ، وَلِلَّهِ عُتَقَاءُ مِنَ النَّارِ، وَذَلكَ كُلُّ لَيْلَةٍ
“Pada awal malam bulan Ramadhan, setan-setan
dan jin-jin jahat dibelenggu, pintu neraka ditutup, tidak ada satu pintu
pun yang dibuka. Pintu surga dibuka, tidak ada satu pintu pun yang ditutup.
Kemudian Allah menyeru: ‘wahai penggemar kebaikan, rauplah sebanyak mungkin,
wahai penggemar keburukan, tahanlah dirimu’. Allah pun memberikan
pembebasan dari neraka bagi hamba-Nya. Dan itu terjadi setiap malam” (HR. Tirmidzi 682,
dishahihkan oleh Al Albani dalam Shahih At Tirmidzi)
Adapun mengenai apa
yang diyakini oleh sebahagian orang, bahawa setiap amalan sunnah kebaikan di
bulan Ramadhan diganjarkan pahala sebagaimana amalan wajib, dan amalan wajib
diganjarkan dengan 70 kali ganda pahala ibadah wajib diluar bulan Ramadhan,
keyakinan ini tidaklah benar kerana bersumberkan hadis yang lemah ini.
Walaupun keyakinan
ini tidak benar, sesungguhnya hak Allah ta’ala untuk meggandakan pahala amalan
kebaikan berkali ganda banyaknya, terutama ibadah puasa di bulan Ramadhan.
Hadis 4
كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا أفطر قال :
اللهم لك صمت وعلى رزقك أفطرت فتقبل مني إنك أنت السميع العليم
“Biasanya
Rasulullah SAWketika berbuka
membaca doa: Allahumma laka shumtu wa ‘alaa rizqika afthartu fataqabbal minni,
innaka antas samii’ul ‘aliim.”
Hadis ini
diriwayatkan oleh Abu Daud dalam Sunan-nya (2358), Adz Dzahabi dalam Al Muhadzab (4/1616), Ibnu Katsir dalam Irsyadul Faqih (289/1), Ibnul Mulaqqin dalam Badrul Munir (5/710)
Ibnu Hajar Al
Asqalani berkata di Al Futuhat Ar Rabbaniyyah (4/341) : “Hadis ini gharib, dan sanadnya lemah sekali”.
Hadis ini juga
didhaifkan oleh Asy Syaukani dalam Nailul
Authar (4/301), juga
oleh Al Albani di Dhaif Al Jami’ (4350). Dan doa dengan lafadz yang
semisal, semua berkisar antara Hadis lemah dan munkar.
Sedangkan doa
berbuka puasa yang tersebar dimasyarakat dengan lafadz:
اللهم لك صمت و بك امنت و على رزقك افطرت برحمتك يا
ارحم الراحمين
“Ya Allah,
untuk-Mu aku berpuasa, kepada-Mu aku beriman, atas rezeki-Mu aku berbuka, aku
memohon Rahmat-Mu wahai Dzat yang Maha Penyayang.”
Hadis ini adalah hadis
palsu. Sebagaimana dikatakan oleh Al Mulla Ali
Al Qaari dalam kitab Mirqatul Mafatih Syarh Misykatul Mashabih:
“Adapun doa yang tersebar di masyarakat dengan tambahan ‘wabika
aamantu’ sama sekali
tidak ada asalnya, walau secara makna memang benar.”
Yang benar, doa berbuka puasa yang dicontohkan oleh Rasulullah SAW terdapat dalam Hadis:
كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا أفطر قال ذهب
الظمأ وابتلت العروق وثبت الأجر إن شاء الله
“Biasanya
Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam ketika berbuka puasa membaca doa:
ذهب الظمأ وابتلت العروق وثبت الأجر إن شاء الله
(Dzahabaz
zhamaa-u wabtalatil ‘uruqu wa tsabatal ajru insyaa Allah)
(‘Rasa haus telah
hilang, kerongkongan telah basah, semoga pahala didapatkan. Insya Allah’)”
Hadis ini
diriwayatkan oleh Abu Daud (2357), Ad Daruquthni (2/401), dan dihasankan oleh
Ibnu Hajar Al Asqalani di Hidayatur Ruwah, 2/232 juga oleh
Al Albani di Shahih Sunan Abi Daud.
Hadis 5
من أفطر يوما من رمضان من غير رخصة لم يقضه وإن صام
الدهر كله
“Orang
yang sengaja tidak berpuasa pada suatu hari di bulan Ramadhan, padahal ia
bukan orang yang diberi keringanan, ia tidak akan dapat mengganti puasanya
meski berpuasa terus menerus.”
Hadis ini
diriwayatkan oleh Imam Al Bukhari di Al’Ilal Al Kabir (116), oleh Abu Daud di Sunannya (2396), oleh Tirmidzi di Sunan-nya (723), Imam Ahmad di Al Mughni (4/367), Ad Daruquthni di Sunan-nya (2/441, 2/413), dan Al Baihaqi di Sunan-nya (4/228).
Hadis ini didhaifkan oleh Al Bukhari, Imam Ahmad, Ibnu Hazm di Al
Muhalla (6/183), Al
Baihaqi, Ibnu Abdil Barr dalam At Tamhid (7/173), juga oleh Al Albani di Dhaif
At Tirmidzi (723), Dhaif
Abi Daud (2396), Dhaif
Al Jami’ (5462) dan Silsilah
Adh Dha’ifah (4557).
Namun, memang sebagian ulama ada yang menshahihkan Hadis ini seperti Abu Hatim
Ar Razi di Al Ilal (2/17), juga ada yang menghasankan
seperti Ibnu Hajar Al Asqalani di Hidayatur Ruwah (2/329) dan Al Haitsami di Majma’
Az Zawaid (3/171).
Oleh karena itu,
ulama berbeza pendapat mengenai ada-tidaknya qadha bagi orang yang sengaja
tidak berpuasa.
Yang benar -wal ‘ilmu ‘indallah- adalah penjelasan Lajnah Daimah Lil Buhuts Wal
Ifta (Jawatankuasa Fatwa Saudi Arabia), yang menyatakan bahwa “Seseorang yang
sengaja tidak berpuasa tanpa udzur syar’i, maka dia hendaklah bertaubat kepada
Allah dan mengganti puasa yang telah ditinggalkannya.” (Periksa: Fatawa Lajnah
Daimah no. 16480, 9/191)
Hadis 6
لا تقولوا رمضان فإن رمضان اسم من أسماء الله تعالى
ولكن قولوا شهر رمضان
“Jangan
menyebut dengan ‘Ramadhan’ karena ia adalah salah satu nama Allah, namun
sebutlah dengan ‘Bulan Ramadhan.’”
Hadis ini
diriwayatkan oleh Al Baihaqi dalam Sunan-nya (4/201), Adz Dzaahabi
dalam Mizanul I’tidal (4/247),
Ibnu ‘Adi dalam Al Kamil Fid Dhu’afa (8/313), Ibnu Katsir di Tafsir-nya (1/310).
Ibnul Jauzi dalam
Al Maudhuat (2/545) mengatakan Hadis ini palsu. Namun, yang benar adalah sebagaimana yang dikatakan
oleh As Suyuthi dalam An Nukat ‘alal Maudhuat (41) bahwa “Hadis ini dhaif, bukan palsu”. Hadis ini juga
didhaifkan oleh Ibnu ‘Adi dalam Al Kamil Fid Dhu’afa (8/313), An Nawawi dalam Al
Adzkar (475), oleh
Ibnu Hajar Al Asqalani dalam Fathul Baari (4/135) dan Al Albani dalam Silsilah
Adh Dhaifah (6768).
Yang benar adalah
boleh mengatakan ‘Ramadhan’ saja, sebagaimana pendapat jumhur ulama karena
banyak Hadis yang menyebutkan ‘Ramadhan’ tanpa ‘Syahru (bulan)’.
Hadis 7
أن شهر رمضان متعلق بين السماء والأرض لا يرفع إلا
بزكاة الفطر
“Bulan
Ramadhan bergantung di antara langit dan bumi. Tidak ada yang dapat
mengangkatnya kecuali zakat fitrahi.”
Hadis
ini disebutkan oleh Al Mundziri di At Targhib Wat Tarhib (2/157). Al
Albani mendhaifkan Hadis ini dalam Dhaif At Targhib (664), dan Silsilah AHadis Dhaifah (43).
Yang
benar, jika dari Hadis ini terdapat orang yang meyakini bahwa puasa Ramadhan
tidak diterima jika belum membayar zakat fitrah, keyakinan ini salah, karena Hadisnya dhaif.
Zakat fitrah bukanlah syarat sah puasa Ramadhan, namun jika seseorang
meninggalkannya ia mendapat dosa tersendiri.
Hadis
8
رجب شهر الله ، وشعبان شهري ، ورمضان شهر أمتي
“Rajab
adalah bulan Allah, Sya’ban adalah bulanku, dan Ramadhan adalah bulan umatku.”
Hadis
ini diriwayatkan oleh Adz Dzahabi di Tartibul Maudhu’at (162, 183), Ibnu Asakir di Mu’jam
Asy Syuyukh (1/186).
Hadis ini
didhaifkan oleh di Asy Syaukani di Nailul
Authar (4/334),
dan Al Albani di Silsilah Adh Dhaifah (4400). Bahkan Hadis ini dikatakan
Hadis palsu oleh banyak ulama seperti Adz Dzahabi di Tartibul
Maudhu’at (162, 183),
Ash Shaghani dalam Al Maudhu’at (72), Ibnul Qayyim dalam Al
Manaarul Munif (76),
Ibnu Hajar Al Asqalani dalam Tabyinul Ujab (20).
Hadis
9
من فطر صائما على طعام وشراب من حلال صلت عليه
الملائكة في ساعات شهر رمضان وصلى عليه جبرائيل ليلة القدر
“Barangsiapa
memberi hidangan berbuka puasa dengan makanan dan minuman yang halal, para
malaikat berselawat kepadanya selama bulan Ramadhan dan Jibril berselawat kepadanya di malam lailatul
qadar.”
Hadis
ini diriwayatkan oleh Ibnu Hibban dalam Al Majruhin (1/300), Al Baihaqi di Syu’abul Iman (3/1441), Ibnu ‘Adi dalam Al
Kamil Adh Dhuafa (3/318),
Al Mundziri dalam At Targhib Wat Tarhib (1/152)
Hadis ini
didhaifkan oleh Ibnul Jauzi di Al
Maudhuat (2/555), As
Sakhawi dalam Maqasidul Hasanah (495), Al Albani dalam Dhaif
At Targhib (654)
Yang benar, orang yang memberikan hidangan berbuka puasa akan
mendapatkan pahala puasa orang yang diberi hidangan tadi, bersumberkan Hadis:
من فطر صائما كان له مثل أجره ، غير أنه لا ينقص من
أجر الصائم شيئا
“Siapa
saja yang memberikan hidangan berbuka puasa kepada orang lain yang berpuasa, ia
akan mendapatkan pahala orang tersebut tanpa sedikitpun mengurangi pahalanya.” (HR. At Tirmidzi no 807, ia berkata: “Hasan shahih”)
Hadis
10
رجعنا من الجهاد الأصغر إلى الجهاد الأكبر . قالوا :
وما الجهاد الأكبر ؟ قال : جهاد القلب
“Kita
telah kembali dari jihad yang kecil menuju jihad yang besar.” Para sahabat
bertanya: “Apakah jihad yang besar itu?” Beliau bersabda: “Jihadnya hati
melawan hawa nafsu.”
Menurut
Al Hafidz Al Iraqi dalam Takhrijul Ihya (2/6) Hadis ini diriwayatkan oleh Al
Baihaqi dalam Az Zuhd. Ibnu Hajar Al Asqalani
dalam Takhrijul Kasyaf (4/114)
juga mengatakan Hadis ini diriwayatkan oleh An Nasa’i dalam Al
Kuna.
Hadis ini adalah Hadis
palsu. Sebagaimana dikatakan oleh Syaikhul Islam
di Majmu Fatawa (11/197),
juga oleh Al Mulla Ali Al Qari dalam Al Asrar Al Marfu’ah (211). Al Albani dalam Silsilah
Adh Dhaifah (2460)
mengatakan Hadis ini Munkar.
Hadis ini sering
dibawakan para khatib dan dikaitkan dengan Ramadhan, yaitu untuk mengatakan bahwa jihad melawan hawa nafsu
di bulan Ramadhan lebih utama dari jihad berperang di jalan Allah. Syaikhul
Islam Ibnu Taimiyyah berkata, “Hadis ini tidak ada asalnya. Tidak ada seorang
pun ulama Hadis yang berangapan seperti ini, baik dari perkataan maupun
perbuatan Nabi.
Selain itu jihad
melawan orang kafir adalah amal yang paling mulia. Bahkan jihad yang tidak wajib pun merupakan amalan sunnah yang paling dianjurkan.” (Majmu’ Fatawa, 11/197). Artinya, makna dari Hadis
palsu ini pun tidak benar karena jihad berperang di jalan Allah adalah amalan yang paling mulia.
Selain itu, orang yang terjun berperang di jalan Allah tentunya telah berhasil
mengalahkan hawa nafsunya untuk meninggalkan dunia dan orang-orang yang ia
sayangi.
Hadis 11
قال وائلة : لقيت رسول الله صلى الله عليه وسلم يوم
عيد فقلت : تقبل الله منا ومنك ، قال : نعم تقبل الله منا ومنك
“Wa’ilah
berkata, “Aku bertemu dengan Rasulullah SAW pada hari raya, lalu aku berkata:
Taqabbalallahu minna wa minka.” Beliau bersabda: “Ya, Taqabbalallahu minna wa
minka.”
Hadis ini
diriwayatkan oleh Ibnu Hibban dalam Al Majruhin (2/319), Al Baihaqi dalam Sunan-nya (3/319), Adz Dzahabi
dalam Al Muhadzab (3/1246)
Hadis ini didhaifkan oleh Ibnu ‘Adi dalam Al Kamil Fid Dhuafa (7/524), oleh Ibnu Qaisirani dalam Dzakiratul
Huffadz (4/1950),
oleh Al Albani dalam Silsilah Adh Dhaifah (5666).
Yang benar, ucapan ‘Taqabbalallahu Minna Wa Minka’ diucapkan sebagian sahabat bersumberkan
sebuah riwayat:
كان أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا التقوا
يوم العيد يقول بعضهم لبعض : تقبل الله منا ومنك
Artinya:
“Para sahabat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam biasanya ketika saling berjumpa di hari Ied mereka mengucapkan: Taqabbalallahu Minna Wa Minka (Semoga Allah menerima amal ibadah saya dan amal ibadah Anda)”
“Para sahabat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam biasanya ketika saling berjumpa di hari Ied mereka mengucapkan: Taqabbalallahu Minna Wa Minka (Semoga Allah menerima amal ibadah saya dan amal ibadah Anda)”
Atsar ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad
dalam Al Mughni (3/294),
dishahihkan oleh Al Albani dalam Tamamul Minnah (354). Oleh karena itu, boleh
mengamalkan ucapan ini, asalkan tidak diyakini sebagai Hadis Nabi SAW.
Hadis 12
خمس تفطر الصائم ، وتنقض الوضوء : الكذب ، والغيبة ،
والنميمة ، والنظر بالشهوة ، واليمين الفاجرة
“Lima hal yang membatalkan puasa dan
membatalkan wudhu: berbohong, ghibah, namimah, melihat lawan jenis dengan
syahwat, dan bersumpah palsu.”
Hadis ini diriwayatkan oleh Al Jauraqani
di Al Abathil (1/351), oleh Ibnul Jauzi di Al Maudhu’at (1131)
Hadis ini adalah Hadis palsu, sebagaimana dijelaskan Ibnul
Jauzi di Al Maudhu’at (1131), Al Albani dalam Silsilah
Adh Dhaifah (1708).
Yang benar, lima hal tersebut bukanlah pembatal
puasa, namun pembatal pahala puasa. Sebagaimana Hadis:
من لم يدع قول الزور والعمل به والجهل ، فليس لله حاجة
أن يدع طعامه وشرابه
“Orang yang tidak meninggalkan perkataan
dusta dan mengamalkannya, serta mengganggu orang lain, maka Allah tidak butuh
terhadap puasanya.” (HR. Bukhari, no.6057)
Demikian, semoga Allah memberi kita
taufiq untuk sentiasa berpegang teguh pada ajaran Islam yang sahih.
Mudah-mudahan Allah melimpahkan rahmat dan ampunannya kepada kita di bulan
mulia ini. Semoga amal-ibadah di
bulan suci ini kita berbuah pahala di sisi Rabbuna Jalla
Sya’nuhu.
وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه وسلم
Tambahan :
Hadith dhaif ialah hadith yang tidak mencukupi
syarat untuk diterima. (منحة
المغيث)
Al-Hafiz Ibnu Solah telah mentakrifkan hadith dhaif dengan katanya bahawa:
“setiap hadith yang tidak mencukupi syarat-syarat hadith sahih dan tidak juga
mencukupi syarat-syarat hadith hasan, maka itulah hadith dhaif”. (139(تدريب الراوي :ص )
HUKUM
BERAMAL DAN BERHUJAH DENGAN HADITH DHAIF
Pendapat
pertama
Tidak boleh beramal dengannya semata-mata samada pada hukum-hakam atau fadhail amalan dan
kelebihan seseorang atau sesuatu. Ini adalah pendapat Ibnu Arabi Al-Maliki.
Sesetengah karangan memasukkan Imam Bukhari, Imam Muslim dan Ibnu Taimiyah di
dalam golongan pertama ini. Demikian itu adalah kesilapan besar yang akan kami
nyatakan sebab-sebabnya dalam tajuk ulasan pendapat yang pertama.
Pendapat
kedua
Boleh beramal dalam semua keadaan apabila tidak didapati hadith yang lain pada sesuatu
bab melainkan hanya hadis dhaif. Ini adalah pendapat Imam Ahmad bin Hanbal,
Imam Abu Hanifah dan Imam Abu Daud.
Pendapat
ketiga
Boleh beramal dengan hadith dhaif pada
fadhail amalan dan kelebihan seseorang atau sesuatu tetapi dengan beberapa
syarat. Ini adalah pendapat jumhur ulama’. Di antaranya Amirul Mukminin Fil Hadith Al-Hafiz Ibnu
Hajar Al-Asqalani, Al-Hafiz Imam Nawawi, Imam Al-Suyuti, Al-Hafiz Al-Iraqi,
Al-Khatib Al-Baghdadi dan lain-lain. Pendapat ini adalah yang muktamad di sisi
Imam Muhaddithin kerana ianya disokong oleh Syeikhul Islam Ibnu Hajar
Al-Asqalani. Syeikh Jamaluddin Al-Qasimi pernah menyatakan dalam kitab beliau
‘Qawaid Al-Tahdis’ m/s 113: “”هذا هو المعتمد عند الأئمة
Ertinya: “Ini adalah pendapat yang muktamad di sisi imam-imam hadith”.
(255-257: (الحديث الضعيف
أسبابه وأحكامه)
SYARAT
BERAMAL DENGAN HADIS DHAIF
Syarat beramal dengan hadith dhaif
sebagaimana yang dinyatakan oleh Al-Hafiz Al-Sakhawi dalam kitabnya, Al-Qaul
Al-Badi’: “Aku telah mendengar daripada guru kami Al-Hafiz Ibnu Hajar
Al-Asqalani r.h.m memberitahu berulang kali bahawa syarat-syarat beramal dengan hadith dhaif itu ada tiga:
1)
Bahawa kedhaifan hadith itu tidak bersangatan. Hadith yang bersangatan dhaif
ialah perawinya pendusta atau yang dituduh dengan dusta. Syarat ini disepakati
oleh ulama.
2)
Bahawa sesuatu hadith dhaif itu termasuk di dalam asal (Quran, Hadith, Ijma’
dan Qias) yang umum.
3)
Bahawa tidak mengiktikadkan datang daripada nabi s.a.w ketika beramal dengannya
supaya tidak disandarkan kepada baginda s.a.w dengan apa yang tidak dikatakan”.
PENCERAHAN
TENTANG BERAMAL DENGAN HADIS DHAIF
1). Menerima pakai hadith dhaif dalam
segala jenis amalan yang berbentuk menggemarkan dan menakutkan, soal adab,
kisah tauladan, nasihat-nasihat dan seumpamanya adalah dibolehkan. Perkara ini
disepakati oleh ulama’ Muhaddithin.
2).
Imam Nawawi menukilkan pandangan ulama’ bahawa dalam hal-hal tersebut
disunatkan beramal dengan hadith dhaif.
3).
Penerimaan hadith dhaif dalam perkara-perkara terbabit adalah disyaratkan
jangan terlampau kuat kedhaifannya dan jangan pula hadith tersebut bercanggah
dengan hadith yang sahih.
4).
Perlu mematuhi kaedah di sisi ulama’ hadith yang berlandaskan pentashihan dan
pendhaifan hadith.
5).
Jangan mengambil sikap terlalu mudah menolak hadith dhaif sedangkan
ulama’-ulama’ yang mu’tabar sudahpun mengambil pendirian dan sikap yang
sederhana mengenai menerima dan beramal dengan hadith dhaif.
Disusun
oleh: Yulian Purnama
Muraja’ah: Ustadz Abu Ukkasyah Aris Munandar
Sumber Dari artikel '12 Hadis Lemah dan Palsu Seputar Ramadhan — Muslim.Or.Id'
Disunting Semula Dengan Tambahan : Amir Bin Yem
Subscribe to:
Posts (Atom)