Hukum Darah Yang Keluar Kerana Keguguran
Ada di kalangan para suami dan isteri yang mungkin
musykil tentang hukum berkaitan darah yang keluar kerana masalah keguguran oleh
si isteri. Sama ada ianya darah haid, nifas atau pun istihadah (darah
penyakit)? Perkara ini penting kerana ianya akan melibatkan kepada keperluan hukum-hakam
lain seperti bersuci(mandi wajib), solat fardu, puasa fardu dan ibadah lainya.
Bagi menetukan apakah status darah tersebut pandangan
dari sudut perubatan dan ulama perlu diambilkira.
Pandangan perubatan
Semasa berlaku keguguran ataupun isi rahim (kandungan)
yang telah meninggal dunia keluar daripada rahim hendaklah dipastikan ‘benda’
yang keluar itu sama ada ianya janin atau ketulan darah/darah beku.
1). Janin
Untuk kehamilan
yang umurnya memasuki 10 minggu ke atas ianya di anggap sebagai janin yang
mempunyai cukup sifat. Menurut sains
perubatan janin akan membentuk sifat seperti muka, jari jemari tangan dan kaki
apabila memasuki umur kehamilan 10 minggu (kira-kira 2 ½ bulan) – lihat foto di bawah.
2). Ketulan daging/darah beku
Sekiranya
keguguran terjadi di bawah 10 minggu ianya dianggap sebagai
ketulan daging
atau darah beku - lihat foto di bawah.
Pandangan ulama (Mazhab Syafie)
Berdasarkan ilmu perubatan di atas dan sebahagian
ulama berpandangan seperti berikut ;
1). Keguguran di
bawah usia kehamilan 10 minggu
Sekiranya umur kehamilan belum mencapai 10 minggu
dimana yang keluar kerana keguguran itu
berupa ketulan daging atau darah beku maka darah yang keluar itu dianggap
sebagai darah haid.
Tempoh Haid Berdasarkan
mazhab Syafie
Dalam tempoh
haid berlangsung wanita yang keguguran dikecualikan daripada ibadah fardu
seperti solat fardu dan berpuasa fardu .
Tempoh minima keluar haid : 1 hari 1 malam, dan
Tempoh normal keluar haid :
7 hari 7 malam
Tempoh maksima keluar haid :
sehingga 15 hari 15 malam
Darah yang keluar selepas tempoh maksima darah haid (selepas
15 hari 15 malam) akan dianggap sebagi darah istihadoh (darah penyakit) di mana
diwajibkan ke atas wanita yang keguguran tadi bersuci (mandi wajib) seterusnya
menunaikan solat fardu dan puasa fardu (jika dalam bulan Ramadhan).
2). Keguguran setelah
usia kehamilan 10 minggu ke atas /Janin Cukup Sifat
Apabila umur kehamilan telah mencapai 10 minggu dan atau
dapat dipastikan yang keluar kerana keguguran itu berupa janin yang cukup
sifatnya (seperti muka, jari jemari tangan dan kaki) maka darah yang keluar itu
dianggap sebagai darah nifas.
Menurut
mazhab Syafie darah nifas mula dikira setelah keluar janin tadi dan darah yang
keluar sebelumnya adalah darah penyakit (istihadoh). Bagaimana pun ada pendapat
yang mengganggap ianya darh haid (sila
baca “ Darah yang
Keluar sebelum melahirkan”)
Tempoh Nifas Berdasarkan
mazhab Syafie
Dalam tempoh
nifas berlangsung wanita yang keguguran dikecualikan daripada ibadah fardu
seperti solat fardu dan berpuasa fardu.
Tempoh minima keluar nifas : sedetik/seketika jua
Tempoh normal keluar nifas :
40 hari 40 malam
Tempoh maksima keluar nifas :
sehingga 60 hari 60 malam
Sekiranya wanita tersebut mengalam pendarahan
terputus-putus seperti wanita mengalami keluar darah beberapa hari kemudian
terhenti beberapa hari tetapi kemudiannya keluar darah lagi, ianya adalah darah
nifas selagi mana masih dalam tempoh maksima nifas 60 hari 60 malam tadi.
Manakala darah yang keluar selepas tempoh maksima
darah nifas (selepas 60 hari 60 malam) akan dianggap sebagi darah istihadoh
(darah penyakit) di mana diwajibkan ke atas wanita yang keguguran tadi bersuci
(mandi wajib) seterusnya menunaikan solat fardu dan puasa fardu (jika dalam
bulan Ramadhan).
Darah yang Keluar Sebelum Dan
Semasa Melahirkan/Keguguran
Sebelum bersalin/keguguran wanita hamil lazimnya akan
mengalami pendarahan. Apakah status darah yang keluar itu, haid, nifas atau istihadah? Membahaskan perkara ini ulama berbeza
pendapat dalam menentukan jenis darah yang keluar itu. Secara ringkasnya di sini dibawakan 5
pendapat ulama seperti berikut :-
1.
Mazhab Hanafi & Hanbali : Ia adalah darah istihadah.
Justeru solat masih wajib.
2. Sebahagian
ulama Hanbali
: Ia adalah darah
nifas jika keluar sehari atau dua hari sebelum melahirkan anak. Jika
demikian bermakna, tidak lagi wajib puasa (jika pada bulan Ramadhan) dan solat.
3. Mazhab
Syafie : Ia
adalah darah
haid dari sudut tidak perlu solat, puasa dan haram untuk digauli
suaminya.
Pendapat mazhab Syafie ini boleh dirujuk
dari kata-kata Imam An-nawawi di dalam kitabnya :
Ertinya
: "Apabila seorang wanita yang sedang hamil melihat darah (keluar), yang
sesuai untuk dihukum sebagai darah haid maka terdapat dua pendapat yang masyhur
(dalam mazhab Syafie), berkata pengarang kitab Al-Hawi (Al-Mawardi),
Al-Mutawalli dan Imam Al-Baghawi dan lain-lain.
"Pendapat
Syafie yang baru adalah ia Haid, pendapat Syafie yang
lama, ia bukan haid. Telah
sepakat ulama Syafie pendapat yang paling sohih ia adalah DARAH HAID" ( Al-Majmu', 1/412)
4.
Mazhab Maliki
: Ia adalah darah
haid jika keluar pada bulan pertama dan kedua mengandung, namun jika keluar darah
itu pada bulan ketiga, keempat dan kelima serta berterusan lebih dari 20 hari,
jelaslah ia darah istihadah.
5.
Al-Lajnah al-Da’imah li al-Buhuth al-Ilmiyyah wa al-Ifta’ : sekiranya darah
yang keluar tidak diikuti oleh rasa sakit akibat kontraksi, maka darah tersebut
bukan darah haid. Oleh
sebab itu, ibadah sepatutnya diteruskan seperti biasa.
Namun sekiranya darah yang
keluar diikuti oleh kontraksi yang menyebabkan rasa sakit hampir melahirkan,
maka darah itu darah nifas. (Fatawa al-Mar’ah al-Muslimah)
Bagi penduduk Malaysia yang bermazhab Syafie, bolehlah bertaqlid
dengan pendapat mazhab Syafie dalam hal ini. Iaitu ianya adalah darah haid.
Anda boleh juga
boleh merujuk kepada pandangan mana-mana ulama atau kitab muktabar yang
membahaskan perkara ini yang lebih menepati nas Quran dan Hadis.
Wallahu’alam.
Rujukan
:
No comments:
Post a Comment