Thursday, July 25, 2013

Isteri disayang-sayang atau anak disayang?

Isteri disayang-sayang dan anak disayang ?



Seusai modul 1 seminar “Kekeluargaan  Islam” sewaktu berhenti rehat, seorang pernceramah bergelar Dr. disapa oleh seorang pesereta dan terjadilah perbualan ringkas di bawah ;

Peserta : Assalamualaikum Dr.?

Dr. : Wa’alaikumussalam  Warahmatullah.

Peserta : Maaf Dr. nama saya  Yusop,  sebenarnya ada satu soalan nak tanyakan Dr. tapi tak berpeluang semasa sesi soal jawab tadi. Boleh saya tanya di sini?

Dr : Silakan.

Peserta : Mana satu yang betul Dr, isteri  disayang-sayang atau anak yang di sayang?

Dr. tersenyum tak menjawab sebaliknya melontarkan pula soalan kepada peserta yang bertanya tu.

Dr : Anda sayangkan isteri anda?

Peserta : Sayang,  Dr.

Dr : Anda ada berapa isteri?

Peserta : Setakat ni isteri saya satu saja, kenapa Dr tanya?

Dr. Tersenyum sahaja lalu menanyai pula soalan lain kepada peserta itu.

Dr : Anda punya anak berapa sekarang?

Peserta : Alhamdulillah baru lapan orang setakat ini, Dr.

Dr : Anda ada niat nak pasang isteri lagi satu ke dua ke ?

Peserta : Eh ke situ pulak Dr ni. Saya rasa itulah saja isteri saya sampai ke mati, jika ditakdirkan begitu. Tak ada niat nak pasang lagi kerana saya sangat sayangkan isteri saya tu. Lagi pun itulah sahaja yang saya mampu.

Dr :  Anda sendiri kata anda sayangkan isteri anda, hah maka itulah ”Isteri Disayang” sahaja kerana anda sayangkan isteri anda yang seorang itu. Mana mungkin isteri anda ”disayang-sayang” melainkan jika anda ada dua atau tiga ataupun empat isteri. ”Isteri disayang”  dan ”isteri-isteri disayang-sayang”

Peserta : Oh maknanya jika ada ;
Isteri seorang "isteri disayang” ,
"Isteri-isteri disayang-sayang”  dan
"Anak-anak pula yang disayang-sayang.

Dr : Bijak pun awak.

Mereka senyum sambil ketawa mengakhiri perbualan.


No comments:

Post a Comment