Wednesday, February 19, 2014

REPLIKA DALAMAN RUMAH RASULULLAH SAW

MODEL RUMAH RASULULLAH SAW
Sila Klik Pada Gambar Untuk Besarkan
Gambar di atas adalah replika atau model rumah Nabi yang mulia Rasulullah SAW bersandarkan hadis yang sahih. Replika ini dipertontonkan di Jeddah.  Betapa 'ringkas'nya kehidupan Rasulullah SAW.  Sejauh mana ketepatannya, Wallahu'alam. Tetapi inilah gambaran perbezaan kesederhanaan hidup antara insan yang paling Mulia di sisi Allah dengan kehidupan kita sekarang.

Replika atau model rumah Rasulullah SAW ini berdasarkan maklumat yang pernah disampaikan oleh para sahabat baginda tentangya. Ia merupakan replika dalaman rumah Nabi SAW di Mekah.
Model rumah ini dibina bagi memberi gambaran kehidupan Nabi SAW yang sangat sederhana insan agung pilihan Allah SWT yang diutus menjadi utusanNya supaya menyampaikan risalah Allah dan membawa rahmat bukan sahaja kepada umat manusia bahkan sekalian alam. Dari rumah yang sederhana inilah ledakan arus perubahan besar ke seluruh dunia yang dari sinilah cahaya Islam bersinar buat pertama kalinya.
Sememangnya rumah ini sangat sederhana. Tidak terdapat perabut mewah dan tiada hiasan yang mahal-mahal. Zaid bin Thabit berkata : “ Anas bin Malik RA, khadam Rasulullah SAW pernah memperlihatkan kepadaku tempat minum Rasulullah SAW yang diperbuat daripada kayu yang keras yang dipateri dengan besi, lalu Anas berkata, “Wahai Ibnu Thabit, inilah tempat minum Rasulullah. Dengan gelas kayu itulah Rasulullah minum air perahan kurma, madu dan susu.” (At-Tirmizi)

No comments:

Post a Comment