Tuesday, October 23, 2012

PUASA ARAFAH DAN TAKBIR HARI RAYA IDUL ADHA

  free glitter makerpicasion.com

glitter text gif maker

free glitter maker

KLIK SINI UNTUK TEMPAHAN


PUASA ARAFAH  DAN TAKBIR HARI RAYA IDUL ADHA

Wukuf Di Arafah
Setiap kali tiba hari 9 Zulhijjah para jemaah haji diwajibkan berada di padang Arafah untuk wuquf iaitu berada/berhimpun di sana walaupun sebentar dalam masa waktu wukuf  yang bermula di antara awal waktu Zuhur 9 Zulhijjah sehingga sebelum fajar 10 Zulhijjah.  Masa yang afdhal (terbaik)  ialah pada sebahagian dari hari ke-9 zulhijjah dan sebahagian malam ke-10 Zulhijjah. Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud : "Barangsiapa dapat berada di Arafah sebelum terbit fajar (subuh) pada hari yang kesepuluh Zulhijjah maka dapatlah haji itu"

Wukuf di Arafah adalah rukun haji yang kedua Bahkan yang paling utama di dalam rukun-rukun haji. Ini berdasarkan kepada sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud : "Dari Abdul Rahman bin Ya'mur r.a katanya : Bahawa Rasulullah s.a.w menyuruh seorang penyeru menyerukan : "Haji itu ialah "Arafah". Barang siapa datang pada malam tarikh sepuluh, sebelum terbit fajar, bererti dia telah mendapatkan Arafah" (Riwayat - Ahmad dan Ashabus Sunan)

Puasa Arafah (9 Zulhijjah)
Sementara kita yang tidak berkesempatan untuk menunaikan haji dianjurkan pula untuk berpuasa pada hari 9 Zulhijjah ini. Kedatangannya setahun sekali dan kelebihanya yang besar maka janganlah disia-siakan begitu sahaja. Di samping itu kita dianjurkan untuk berzikir dan berdoa kepada Allah pada hari ini.

Keutamaan puasa arafah ini menurut Abi Qatadah al-Ansari bahawa Rasulullah S.A.W telah ditanya mengenai puasa hari Arafah? Maka jawab Rasulullah S.A.W yang artinya: Dikaffarah (diampun dosa) setahun lalu dan setahun akan datang. (Hadis isnad sohih dikeluarkan oleh imam Muslim, Tarmizi, Ibnu Khuzaimah dan Baihaqi)

Sementara Sayyidatina ‘Aisyah telah berkata : Tiada dari hari dalam setahun aku berpuasa lebih aku gemari daripada hari Arafah. (Hadis isnad sohih dikeluarkan oleh Ibnu Abu Syaibah dan Baihaqi)

Manakala Anas bin Malik telah berkata : Adalah dikatakan pada hari-hari sepuluh setiap hari (menyamai) seribu hari, hari Arafah(menyamai) sepuluh ribu. ….Telah berkata imam Baihaqi iaitu pada kelebihan. (Hadis isnad hasan dikeluarkan oleh imam Baihaqi dan disebut oleh imam Sayuti)

Semoga dengan puasa arafah dan amalan kebajikan yang kita lakukan sentiasa bertambah dari tahun yang telah lalu dan dosa kita diampunkan oleh Allah.


Takbir Hari Raya Idul Adha

Takbir Idul Adha terbahagi kepada dua, iaitu :

1). Takbir mursal - Takbir yang tidak mengiringi sembahyang fardu

Waktu takbir mursal dari terbenam matahari malam dua hari raya (hari raya adha dan hari raya fitri) sehinga takbir imam sambahyang hari raya sekiranya seorang itu sembahyang hari raya berjemaah, sekiranya seorang itu sembahyang seorang diri maka habis waktu takbir mursal baginya ialah dengan dia takbir sembahyang hari raya dirinya, adapun orang yang tidak sembahyang hari raya, habis watu takbir mursal dirinya apabila gelincir matahari hari raya.

Sunat setiap orang bertakbir mursal melainkan selain orang haji kerana mereka disunatkan talbiah selama mereka itu dalam ihram, setelah mereka tahlul maka sunat mereka itu takbir.


2). Takbir muqayad - Takbir yang mengiringi (selepas) sembahyang

Waktu Takbir muqayad bermula dari terbit fajar (subuh) 9 zulhijjah sehinga terbenam matahari pada hari yang ke 13 zulhijjah.

Ramai dikalangan masyarakat yang tidak tahu permulan takbir muqayad yang kita pangil takbir hari raya adha, mereka menyangka takbir ini bermula pada malam hari raya iaitu pada malam sepuluh zulhijah pada hal ia bermula subuh hari arafah iaitu sembilan zulhijah.

Takbir muqayad sunat dibaca selepas tiap tiap sembahyang sama ada sembahyang fardu atau sembahyang sunat begitu juga kemudian daripada sembahyang jenazah, dan sembahyang sunat hari raya sebelum khatib membaca khutbah.

Takbir pada malam hari raya adha, terkadang takbir muqayad dan terkadang takbir mursal sekiranya dilihat bahawa takbir itu diucapkan pada malam hari raya maka dinamakan takbir mursal dan sekiranya takbir itu di ucapkan selepas sembahyang maka dinamakan takbir muqayad.

Takbir muqayad terlebih afdal dari takbir mursal.


Di bawah ini adalah lafaz takbir hari raya (Idul Adha/Fitri) yang lazim dibaca di Malaysia.



Terjemahan :
Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar
Tiada Tuhan (yang berhak disembah) selain Allah, Allah Maha Besar
Allah Maha Besar, dan milikNya segala pujian

Allah Maha Besar kebesaranNya.
Segala puji bagi Allah sebanyak-banyaknya.
Dan Maha Suci Allah sepanjang pagi dan petang.

Tiada Tuhan selain Allah
dan tiada yang kami sembah selain Allah,
dengan ikhlas kami beragama kepadanya,
walaupun dibenci orang-orang kafir.

Tiada Tuhan selain Allah, satu-satunya (Tuhan),
Dia memenuhi janjiNya, Dia menolong hambaNya,
Dia mengukuhkan tentaraNya dan
menghancurkan pasukan sekutu sendirian.

Tiada Tuhan selain Allah, Allah Maha Besar
Allah Maha Besar dan milikNyalah segala pujiian

Video Takbir Hari Raya

~~~~~~~~~~

 KAD ION AIRBOOM 
UNTUK KESIHATAN, TERAPI
DAN
MERAWAT MASALAH KESIHATAN ANDA

 
KAD ION AIRBOOM
No. kod Barang : AB
HARGA : RM180.00 (Termasuk Pos)

Maklumat Lanjut Berkaitan Produk Sila Klik  MAKLUMAT LANJUT 
Untuk Testimoni Produk Sila Klik  TESTIMONI 
UNTUK TEMPAHAN DAN PEMBELIAN  KLIK SINI 

No comments:

Post a Comment